Thailand, het land van de glimlach (en waar je overal je schoenen uit moet doen!)

22 oktober 2015

Na een vlucht van slechts 2,5 uur kwam ik aan in Bangkok. Het was midden in de nacht inmiddels en het leek mij daarom veiliger om een taxi te nemen naar mijn hostel. De taxichaffeur wilde gelukkig z'n meter gebruiken dus kon ik niet gelijk bij m'n eerste activiteit in Thailand afgezet worden. Na een goede nacht in m'n hostel was t tijd om Bangkok te ontdekken. Maar waar te beginnen..? Eerst maar naar Koh Shan Road geweest, de backpackerstraat van Bangkok. Daar vond ik een tuktuk chauffeur die mij voor maar 20 baht (euro 0,50) en 2 shops Bangkok wilde laten zien en alle daarbij behorende hoogtepunten. Goeie deal dacht TuktukAyutthayaik zo! Met shops bedoel ik winkels waar de chauffeur je heen brengt en waar je verplicht binnen moet kijken, (gelukkig hoef je niks te kopen). In ruil daarvoor krijgt de chauffeur vaak benzine. Ik bezocht enkele tempels, een Boeddha beeld en een toerist office. De chauffeur bleef rustig op me wachten tot ik klaar was met de bezichtigen. Gelukkig zwaaide de beste man wel naar me als ik eraan kwam lopen, want ze lijken hier allemaal zo erg op elkaar! Onderweg kwam ik nog een Engels meisje tegen die met mij mee reed in de tuk tuk.
Terug in het hostel kwam ik al snel in contact met een hoop andere mensen die in het hostel sliepen. En zo ook met een Nederlandse meid, Robin. Die avond gingen we met de hele groep van het hostel stappen. Super avond gehad! :-)

Met Robin ben ik de volgende dag naar Ayutthaya geweest, een tempelcomplex ongeveer 2 uur buiten Bangkok, wat tegenwoordig ook op de Unesco lijst staat. Met de trein waren we er voor maar 15 baht (euro 0,35) erg gemakkelijk. Robin bleef daar slapen en ik ging s'avonds met de trein weer terug naar Bangkok, want de volgende dag vertrok ik vanaf daar met de bus richting het zuiden van Thailand. De eilanden, witte stranden en de blauwe zee. Even heerlijk relaxen en bijkomen van alle indrukken van de afgelopen dagen.Ayutthaya

Het plan is om later met Robin af te spreken in het zuiden en samen naar Myanmar te gaan. Stond voor ons beiden niet op de planning, maar lijkt ons wel erg vet om dat land is te zien! Hopelijk lukt ons plan, even afwachten nog...

Wist je dat:
- Thailand een andere jaartelling aanhoudt en ze hier leven in het jaar 2558. Dit is de Boedistische jaartelling.

- De volledige naam van Bangkok, met 170 letters, de langste plaatsnaam ter wereld is

- Je in Bangkok het grootste zeeaquarium van Zuid Oost Azië kan bezoeken. (Niet dat ik dat gedaan heb :-p).

- In Thailand alle kappers op woensdag dicht zijn. De Thai geloven dat het ongeluk brengt om op woensdag je haar te laten knippen.

- Er in Thailand meer dan 200 soorten insecten worden gegeten?

- Je in Thailand echt overal je schoenen uit moet doen, dus niet alleen in de tempel, maar ook in de supermarkt, het hostel etc... (Mijn voeten zijn inmiddels permanent zwart aan de onderkant)

Ayutthaya

Na een busreis van 8 uur en nog eens 3 uur met de Ferry ben ik aangekomen in Koh Tao. Gelukkig weinig van de reis mee gekregen door van te voren een valium in te nemen. Echt top spul!! Tijdens het wachten op de ferry (3 uur gewacht :-() heb ik een Nederlands stel ontmoet waarmee ik de eerste dag heb doorgebracht op een van de prachtige stranden op dit droom eiland.  Het is echt een sprookjesachtig eiland, het ene strand nog mooier dan het anderen. Het eiland staat bekend om z'n vele duikscholen en overal kun je dus in 4 dagen je padi halen. (Goedkoopste plek op aarde geloof ik om hem hier te halen. Ongeveer 250 euro.) Helaas is duiken geen optie voor mij omdat ik m'n oren niet kan klaren. Gelukkig is snorkelen hier ook net zo mooi en nog een stuk goedkoper ook. Samen met het Nederlandse stel en een Amerikaan een boottocht gemaakt langs de mooiste baaitjes van t eiland en heerlijk gesnorkeld. Koh TaoKoh TaoKoh Tao

De volgende dag was het dan toch echt tijd om het eiland is vanaf het land te bekijken dus besloten de Amerikaan en ik om een scooter te huren en langs de mooiste plekjes te rijden. Een hele uitdaging voor mij, omdat ik 1: nog nooit op een scooter heb gezeten, 2: ze hier aan de verkeerde kant van de weg rijden en 3: ze hier duidelijk geen wegenbelasting kennen.... Maar het scooterrijden was echt super leuk en ik raakte er al snel aan gewend om gewoon links aan te houden. Na een stuk of 4 baaitjes bezocht te hebben gingen we naar de volgende baai, waarbij de weg nog net geen looping maakte, zo steil dat t was. Naar beneden hadden we overleefd en daarna, je voelt hem al aankomen, moesten we weer omhoog. Een uitdaging die voor mij net iets té uitdagend was.... Oftewel, ik belandde met m'n scooter in de greppel van de weg en zowel ik als mijn scooter lagen er lekker gehavend bij. (Zucht!) De linkerhelft van mijn lichaam kon nu helemaal niet meer mee doen met de schoonheidsverkiezing. Overal blauw en m'n elleboog en knie lagen lekker open. Schade betaalt voor de scooter en in het hostel hebben een aantal super lieve mensen me weer een beetje opgelapt. Voorlopig maar even geen scooter rijden meer voor mij...

Koh Tao                    Koh Tao

Volgende dag ben ik samen met de Amerikaan naar het volgende eiland gevaren, Koh Phangan. Dit eiland staat bekend als het feest eiland door de Full moon party en eigenlijk alle party's waar ze een 'moon' in hebben geplaatst. Ik ging hier de Half moon party vieren.
Hierover in mijn volgende blog meer ;-)

Veel liefs,

Sterkte met je verwondingen
    Liefs
  5. Twan:
    23 oktober 2015
    Wat een indrukken allemaal. Gaaf!!! Ik hoop dat het goed gaat met je verwondingen op je elleboog en knie.
    Veel liefs en kusjes
  6. Inge:
    23 oktober 2015
    Net weg en nu al zulke super verhalen! Gaaf hoor!
    Balen van de verwondingen! Laat je maar lekker verzorgen ;-)