Hong Kong je was leuk voor 2 dagen ;-)

13 oktober 2015

Hier is dan mijn blog over Hong Kong. Wat een stad is dat zeg!
Na afscheid te hebben genomen op Schiphol van vrienden en familie was het tijd om te gaan vliegen naar Hong Kong. Een vlucht van 11,5 uur waarin ik geen oog dicht heb gedaan. Mede mogelijk gemaakt door een dik en verwende Chinees naast me. Alles wat we in het vliegtuig kregen aan eten en drinken wilde hij keer 5. Stewardess gaf hem uiteindelijk maar een eigen fles cola....
Op het vliegveld in Hong Kong vond ik makkelijk m'n weg naar het hostel en kon m'n eerste dag beginnen. (1 nacht had ik dus overgeslagen). Doel van de dag was druk bezig blijven zodat ik niet in slaap zou vallen. Op een busrit na is me dat redelijk gelukt.

Enkele opvallendheden in Hong Kong:
- taxichaffeurs hebben minimaal 5 gigantische mobiele telefoon voor het raam staan (waardoor ze, denk ik, niet zo goed de weg kunnen zien)
- sowieso alle chinezen telefoons hebben met een afmeting van een tablet (merken meestal ondefinieerbaar)
- veel chinezen mondkapjes dragen (heerst er SARS waar ik niks van af weet??)
- ze rijden hier links (die Engelsen drukken ook overal hun stempel op!)
- steigers bestaan hier niet uit aluminium maar zijn gemaakt van bamboe
- Chinezen schrapen heel hard hun keel, en als ze buiten zijn spugen ze hun opgeschraapte slijm het liefst op de grond.

De eerste dag in Hong Kong heb ik de grote buddha en een vissersdorpje bezocht. Met het openbaar vervoer kon ik overal erg makkelijk komen en een rit van een uur kostte me maar 1 euro ongeveer. Bij de Boeddha een Amerikaanse jongen ontmoet met wie ik later op de avond zou afspreken om samen mee te gaan eten en naar de lightshow te gaan kijken op Hong Kong Island. Afspraak was 6 uur bij de uitgang van het metrostation bij mijn hostel. Bleek alleen dat het station niet 1 uitgang had maar een stuk of 10. Na 3 uitgangen bekeken te hebben hield ik het maar voor gezien. Hopelijk staat die jongen daar nu niet nog steeds te wachten...
Dan maar zelf naar de lightshow gaan. Al gauw sprak een Franse jongen mij aan en ben ik daarmee later gaan eten.
Volgende dag ben ik naar The peak gegaan, een uitkijkpunt over Hong Kong. Was erg leuk en mooi weer, dus gelukkig goed zicht! Daarna wilde ik een paar marktjes bezoeken, maar die kon ik niet vinden. Dus ik sprak een jonge jongen aan die duidelijk uit Hong Kong kwam om de weg te vragen. De jongen is vervolgens 3 uur lang met me mee gelopen en heeft me Hong Kong laten zien en het typische Chinese eten Laten proeven.

Wist je dat:
- je als enige stad in China Facebook & Google mag gebruiken in Hong Kong
- Hong Kong vroeger een Engelse kolonie was
- Hong Kong een andere valuta heeft dan de rest van China
- de gemiddelde huur in Hong Kong euro 900,- (Gem oppervlakte 60 m)

Na de markjes en het kowloon park was het tijd om me op te frissen en weer terug te gaan naar het vliegveld. Na nog een paar leuke mensen ontmoet te hebben in het hostel was het tijd om afscheid te nemen van Hong Kong.
De stad is erg druk en vol. Architectuur verschilt van heel modern naar enorm verpaupert. 2 dagen was voor mij genoeg om de hoogte punten te zien.
Oh en voor diegene die zich afvragen hoe ik me nu voel na de eerste 4 dagen reizen: het gaat eigenlijk erg goed! Ik dacht dat ik meer moeite zou hebben de eerste dagen om m'n draai te vinden, maar ik moet zeggen dat het me tot nu toe erg makkelijk af gaat. Ben erg relax en heb al veel meer mensen ontmoet dan dat ik dacht te zou ontmoeten. Alleen aan m'n wandeltempo kunnen mensen nog goed zien dat ik pas net begonnen ben met reizen :p. Maar om eerlijk te zijn is het nog steeds onwerkelijk dat ik nu echt aan m'n wereldreis begonnen. Het voelt nog een beetje alsof ik volgende week gewoon weer naar huis ga en weer aan het werk ga. Maar dat gevoel ent vast vanzelf weg :-)
Inmiddels ben ik veilig aangekomen in Bangkok. In m'n volgende blog daarover meer! :-)

Hong Kong islandThe peakBig Boeddha

Big BoeddhaTrappen naar de Big BoeddhaBig Boeddha

Hong kong city

Veel liefs,
Marlon

1. Vivi:
    16 oktober 2015
    Gaaf man!! Vooral dat uitzicht over Hong Kong en de lichtshow lijkt me wel wat. Hong Kong staat vanaf nu ook op mijn lijst ;) top dat je al zo snel je draai hebt kunnen vinden. Een jaar lang vakantie man! Geniet ervan, voor je het weet ben je al weer aan het werk.. Met 5 graden buiten.. Grijze wolken.. Mensen die hard lopen.. In een kringetje zitten op een feestje.. Mensen die ongeduldig in de rij staan van een supermarkt.. Heb je gelukkig allemaal geen last van! Geniet ervan. (& Niet te veel budda bezoeken hé!)
  2. Dirk en Lenie:
    18 oktober 2015
    Hoi marlon
    super om te lezen dat het goed gaat
    Hong Kong geweldig om te zien, hoe in de avond
    alles verlicht is.
    geniet ervan